EZT 27WE „Elf”

Dane techniczne pojazdów typu 27WE „Elf” eksploatowanych przez SKM (numery operacyjne 401-413)

Dane ogólne

  • Projekt: 2010, Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA Holding,
  • Producent: Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA Holding,
  • Układ: wózek silnikowy klasyczny + wózek toczny Jacobsa + wózek silnikowy Jacobsa + wózek toczny Jacobsa + wózek silnikowy Jacobsa + wózek toczny Jacobsa + wózek silnikowy klasyczny,
  • Wagony połączone harmoniami – wewnętrzną i zewnętrzną.

Parametry podstawowe

  • Prędkość konstrukcyjna 160 km/h,
  • Prędkość eksploatacyjna 160 km/h,
  • Przyspieszenie przy obciążeniu maksymalnym do prędkości 40 km/h: 1,2 m/s2,
  • Przyspieszenie 0 – 100 km/h bez obciążenia: 28 sekund,
  • Przyspieszenie 0 – 160 km/h bez obciążenia: 70 sekund,
  • Opóźnienie hamowania: 1,0 m/s2,
  • Masa własna: 190,5 t,
  • Długość 107,85 m,
  • Maksymalny nacisk na tor 185 kN,
  • Sterownie wielokrotne w technologii cyfrowej firmy Lokel,
  • Pojazd spełnia wymagania Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności dotyczącej dopuszczalnych poziomów emisji hałasu przez tabor kolejowy wszystkich rodzajów,
  • Pojazd spełnia wymagania Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności dotyczącej bezpieczeństwa w tunelach.

Parametry napędu

  • Napięcie zasilania: 3000 V DC,
  • Odbierak prądu: DSA 150-PKP,
  • Typ silnika trakcyjnego: asynchroniczny 3-fazowy firmy TSA TMF 50-29-4,
  • Układ osi: Bo’2’Bo’2’Bo’2’Bo’,
  • Przekształtniki trakcyjne w technologii IGBT (1 falownik na 2 silniki) firmy Ingeteam,
  • Moc ciągła pojazdu: 3200 kW,
  • Max moc pobierana z sieci trakcyjnej 4000 kW
  • Liczba silników trakcyjnych: 8.

Nadwozie

  • Przystosowane do obsługiwania przystanków z peronami o wysokości ponad poziomem główki szyny 760 – 960 mm, wysokość podłogi w drzwiach 800 – 850 mm ponad poziomem główki szyny. Dodatkowe stopnie służbowe dla wsiadania obsługi z poziomu gruntu oraz ewentualnej ewakuacji pasażerów,
  • Pojazd spełnia wymagania Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności w sprawie dostępności kolei przez osoby o ograniczonych możliwościach ruchowych,
  • Wytrzymałość pudła zgodna z normą PN-EN 12663:2002, kategoria P-II zespoły wagonowe oraz spełnia scenariusze zderzeniowe wg PN-EN 15227:2008 kategoria C-I,
  • Wykładziny wnętrza z kształtek z tworzyw sztucznych,
  • Okna uchylne zabezpieczone zamkami przy działającej klimatyzacji,
  • Drzwi odskokowo przesuwne firmy Faiveley, otwierane przełącznikami sensorowymi z pamięcią naciśnięcia przycisku otwierania i zabezpieczone czujnikami i fotokomórką przed ściśnięciem pasażera,
  • Wejście do kabiny maszynisty przez przedział pasażerski i przedział szaf elektrycznych,
  • Ostoja spawana,
  • Szkielet z profili stalowych,
  • Poszycie spawane z blach stalowych,
  • Poszycie części czołowej z tworzywa sztucznego,
  • Szyby czołowe wielowarstwowe, klejone z ogrzewaniem nawiewnym i elementem grzejnym w masie szyby,
  • Szyby boczne hartowane i zespolone,
  • System poręczy i słupków do trzymania się dla pasażerów,
  • Półki bagażowe,
  • Kasety na reklamy,
  • Szafa niskiego napięcia oraz szafa wysokiego napięcia umieszczona za kabiną maszynisty,
  • Sprzęg automatyczny systemu Scharfenberga umieszczony na wysokości 1025mm + 15mm – 5mm zgodnie z
  • normą PN-EN-15020 z roku 2011,
  • Miejsc siedzących: 274,
  • Miejsc stojących: 701 (5 os./m2).

Urządzenia pomocnicze

  • układ pneumatyczny i hamulcowy produkcji PESY oparty na podzespołach produkcji Knorr-Bremse,
    2 przetwornice statyczne prod. Ingeteam,
  • Urządzenia klimatyzacyjne prod. Konvekta, zgodne z normą PN-EN 14750 z roku 2006, kategoria B pojazdów podmiejskich,
  • Elektroniczny rejestrator zdarzeń i parametrów pracy pojazdu produkcji ATM,
  • Licznik energii elektrycznej LE3000plus firmy Elester,
  • Monitoring CCTV z rejestracją firmy Funkwerk,
  • System Pobierania Opłat za Przejazdy Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie,
  • Dwa automaty biletowe na pojazd,
  • Wyświetlacze elektroniczne,
  • Monitory reklamowe,
  • Zapowiadanie automatyczne przystanków,
  • Instalacja łączności pasażer – maszynista,
  • System zliczania podróżnych,
  • Komputer sterujący, integrujący elektroniczne systemy pojazdu,
  • Podesty dla niepełnosprawnych,
  • Oświetlenie jarzeniowe,
  • Reflektory halogenowe i czerwone – diodowe.

Podwozie

  • Wózki typu 40ANb (toczny), 27MNb (napędowy klasyczny) oraz 30MNb (napędowy Jacobsa);
  • Usprężynowanie I stopnia: sprężyny stalowe,
  • Usprężynowanie II stopnia: sprężyny pneumatyczne (poduszki powietrzne),
  • Amortyzatory hydrauliczne,
  • Zestawy kołowe monoblokowe,
  • Średnica kół tocznych: 850 mm,
  • Średnica kół napędowych: 850 mm,
  • Minimalny promień toru: 100 m (na torach technicznych dla nieobciążonego pojazdu przy prędkości 10 km/h),
  • Instalacja hamulcowa:
  • Hamulec podstawowy pneumatyczny tarczowy na każdym kole zestawu kołowego,
  • Hamulec elektropneumatyczny,
  • Hamulec awaryjny pneumatyczny,
  • Hamulec elektrodynamiczny,
  • Hamulec postojowy sprężynowy.

Zastosowane materiały spełniają Polską Normę PN-K-02511 z roku 2000 „Tabor kolejowy. Bezpieczeństwo przeciwpożarowe materiałów. Wymagania.”
Pojazd został przygotowany do montażu urządzeń Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem ETCS.
Pojazd posiada świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego nr T/2011/0601, wydane przez Urząd Transportu Kolejowego.

Średnie zużycie energii na kilometr 13,17 kWh/km,
Średnia energia rekuperowana na kilometr 2,58 kWh/km*,

Dane z przejazdu trasy Warszawa Zachodnia – Sulejówek dla prędkości komunikacyjnej (uwzględniającej postoje na przystankach pośrednich) 41 km/h.
* – Energia rekuperowana zależy od innych pojazdów pobierających energię na danym obszarze zasilania.Michał Pieńkowski, Piotr Zagozdon, kwiecień 2012.

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux